Doufám, že počet návštěvníků první části vyjadřuje zájem Vás, návštěvníků SCORTu, o dění na ÚPV během Týdne vědy, a proto se pokusím přiblížit i druhý blok přednášek našich vyučujících, který se konal v úterý 16. 11. 2010 od 9.00 do 11.00. Účast studentů byla výrazně nižší, což si lze vysvětlovat dvojím způsobem: a) splnění podmínky účasti na třech blocích pro získání dvou kreditů; b) přetěžkou hlavou po velmi vydařené pondělní akci studentů a pedagogů ÚPV. Tím se dostávám také k tomu, že o této akci zde zmínka nebude (co by to bylo za neformální setkání, kdyby se o tom pak psalo na internetu? :)), stejně tak zde nenaleznete informace o programu ERASMUS a přednášce prof. Jacka WHITEHEADA. Zejména jeho přednáška byla velmi zajímavá, ale natolik závislá na přímé účasti, že jakýkoli pokus o popis této akce by byl zbytečný. Pro zájemce odkazuji na stránky www.actionresearch.net a na Jackův kanál na youtube, kde najdete video přímo z přednášky.
Jako první vystoupil dr. Zounek s výsledky svého výzkumu, který nazval ICT na FF MU. Jistou podčástí, o které byla řeč, bylo téma e-learning ve vysokoškolské výuce (na toto téma vyšel též článek v časopisu Studia Paedagogika). Šlo zejména o to, jakým způsobem jsou ICT využívána jak učiteli, tak samotnými studenty. Zjištění, že velmi různě, asi nikoho moc nepřekvapí. Co je ovšem velmi zajímavé, bylo zjištění, že sociální sítě (jakožto fenomén dnešní doby) neslouží studentům ke vzájemné spolupráci a učení se navzájem, ale spíše jen k organizačním záležitostem studia. Jinými slovy - spíše si přes icq pošleme otázku: "Co bylo v tom testu?", než otázku: "Co jako myslel tím kooperačním učením?". Velmi diskutabilním tématem byla také wifi síť na univerzitě. Zjistilo se totiž, že internet během přednášky nejenom napomáhá výuce možností rychlého vyhledávání, ale také rozptyluje pozornost. Proto třeba na některých amerických univerzitách je síť během přednášky v učebně vypnutá. Také tento výzkum ještě není zcela ukončen a to zejména proto, že jeho výstupy by měly sloužit ke zlepšení výuky na FF MU, a tak je třeba jednat velmi citlivě.
Druhý příspěvek měla dvojice dr. Šeďová a dr. Švaříček. Jednalo se o výsek z výzkumu komunikace ve škole, který probíhal na ÚPV. Pro interakce ve vyučování se v současné době používá termín Výuková komunikace, který nahradil dříve běžný pojem pedagogická komunikace (tímto termínem je označována mnohem širší oblast komunikace). Výzkum probíhal na čtyřech ZŠ a zúčastnilo se ho 16 učitelů 2. stupně. Vyučovací hodiny byly nahrávány dvěma kamerami, přičemž jedna sledovala učitele a druhá žáky. Sledovány byly hodiny dějepisu, českého jazyka a občanské výchovy. Jádrem výzkumu bylo zjistit, jak se žáci učí komunikovat a jak získávají komunikační kompetenci. Významnou roli u toho hraje kurikulum a jeho dvě úrovně působení – zjevná a skrytá. Důležité je, jestli je skryté kurikulum v souladu s kurikulem zjevným nebo naopak. Studentům byl k dispozici přepis vyučovací hodiny, na kterém bylo hezky vidět, jak obě roviny fungují. Zejména do popředí vystupovala tzv. I-R-F struktura (někdy označovaná I-R-E = iniciace, replika, feedback/evaluace). Jedná se o styl vyučovacího dialogu, kdy učitel klade otázky, vyžaduje na ni odpovědi a ty pak následně hodnotí. Důraz je pak kladen na typ otázek takto kladených, hodnocení odpovědí a následné pracování s těmito správnými/nesprávnými odpověďmi. Velkou předností tohoto příspěvku byla nejen ukázka komunikace ve škole, ale také velmi plodná diskuze o ní.
Týden vědy byl zakončen přednáškou dr. Hlouškové na téma „Co si přejí naši studenti?“ Jednalo se o dílčí výsledky dotazníkového šetření, na kterém se mnozí z nás podíleli v rámci předmětu základy poradenství. Celkově bylo zpracováno 700 dotazníků. Vzorek nebyl reprezentativní, což zřejmě mohlo ovlivnit některé výsledky výzkumu. V první otázce odpovídali respondenti na otázku, jak vidí svoje priority ve výhledu tří let. Z výsledků vyplývá, že většina z nás si chce zlepšit/dokončit vzdělání potažmo změnit či najít práci. Většina výsledků měla co dočinění s nějakou formou vzdělání. Zajímavé výsledky se objevily u otázky na aktivity, kterým by se studenti chtěli věnovat. Nejvíce z nás si touží zvýšit fyzickou kondici :) Po diskuzi na toto téma už nebyl nikdo schopný vrátit se do vážné roviny, a tak se pokračovalo v úsměvných poznámkách k tématu a tím nám příjemně skončil poslední blok týdně vědy na ÚPV.
Tímto končí můj druhý a poslední příspěvek k týdnu vědy. Na závěr bych chtěl všem čtenářům tuto akci velmi doporučit a to hned z několika důvodů. Jedním z nich je, že se můžeme dozvědět, co dělají naši vyučující, bez toho, abychom museli něco číst. Druhým důvodem je, že zde najdeme řadu odpovědí na naše vlastní výzkumné problémy. V neposlední řadě bych také chtěl ocenit význam diskuzí po jednotlivých přednáškách, kde bylo jasně vidět (zejména u přednášky dr. Sedláčka s dr. Novotným), že i my, studenti, můžeme našim pedagogům s něčím pomoci nebo je právě upozornit na jistá úskalí, kterých si třeba sami zatím nevšimli.
Ozvěny týdne vědy - část II
- Andragogika |
- AKTIVITY |
- Pedagogika |
- přednášky |
- ÚPV
(2 votes)
- Sdílet
- Petr's blog
- Pro psaní komentářů se přihlašte
Poslední komentáře
11 let 37 týdnů zpět
11 let 38 týdnů zpět
12 let 50 týdnů zpět
12 let 50 týdnů zpět
13 let 33 týdnů zpět
13 let 34 týdnů zpět
13 let 50 týdnů zpět
13 let 50 týdnů zpět
13 let 50 týdnů zpět
13 let 50 týdnů zpět