Když už jsem dnes v tom psaní, rád bych nastolil ještě jednu, tentokrát kratší otázku.
Při studiu o počítačových hrách ve vzdělávání jsem v knize od M. Prenskyho narazil na odkazy na výzkumy týkající se změn přístupu mladých lidí k získávání informací. Zkráceně, při obhajování proč by počítačové hry měly být využívány pro výuku Prensky podotýkal, že mladí lidé vyrůstající už s počítači chtějí informace získávat spíše aktivní než pasivní cestou. Počítačové hry by právě takovou aktivní interakci měly být schopny dodávat. Jako protiklad byla udávána televize, která ve své době také znamenala pro vnímání informací velkou změnu, u ní jde ovšem pouze o předávání "znalostí" pasivnímu divákovi. Nemůžeme si vybrat co kdy sledovat, jen jestli ano, či ne.
Jelikož momentálně na privátě televizi nemám a necítím, že by mi chyběla, napadlo mne, zda mám svým dětem televizi vůbec kupovat. Na jednu stranu pro mne byla v dětství velkým zdrojem informací, díky kterému se moji rodiče mohli vyhnout i oněm rozmluvám o dospělosti a co s ní. Seriály mi vysvětlily všechno už dávno:) Také bych nechtěl svoje děti vyčleňovat ze soc. skupiny proto, že nebudou znát večerníčky. Přesto se mi ale televize zdá být už dnes téměř přežitkem.
Tudíž, dotaz zní: Vidíte v televizi (jako prostředku "vzdělání") budoucnost?
Televize?
(2 votes)
- Sdílet
- LittleThomas's blog
- Pro psaní komentářů se přihlašte
Komentáře
Televize mi taky nechybí
Taky mi na privátě televize nechybí, ale hlavně proto, že mi ji nahrazuje počítač. Ať už online vysíláním či přehráváním pořadů z archivů (využívám u České televize), nebo tím, že si můžu oddychový seriál nebo film pustit z internetu (různé stránky streamují tato videa), nebo stáhnout.
Jinak je na tom ale třeba můj bratr (10). Internet využívá, někdy si pouští filmy a seriály na dvd přehrávači, ale mnohem více je sleduje v televizi. Proto si myslím, že televize zatím přežitek není, ale kdo ví, jak to bude vypadat za 10 let.
Jestli může televize sloužit dětem taky jako vzdělávací prostředek, to je jiná věc. Já si myslím, že ano, ale nejen tím pasivním způsobem, kdy dítě informace jen přijímá, ale také tak, že se něco dozví, začne nad tím přemýšlet a poté se rodičů dále ptát. Případně pokud sledují televizi spolu, můžou rodiče okamžitě reagovat na dětské otázky, pokud něčemu nerozumí, nebo se sami dítěte zeptat, zda danou věc pochopili, nebo jestli vědí, co znamená slovo, které právě někdo v televizi použil. Tak to alespoň dělá moje matka. Když jsem byla menší já, taťka mi zase na různých příkladech z televize vysvětlil a objasnil plno věcí.
To, že televize může rozvíjet znalosti dětí ale neznamená, že je pro jejich vzdělávání nezbytná.