15 Pro

Prezentace – jak na ni?

V dnešní době, a zvlášť při studiu, je stále více důležité umět dobře “prodat” své myšlenky. V tomto dnešním příspěvku bych Vám rád představil v krátkosti nejdůležitější body jak zaujmout publikum v přednáškovém sále a neutrhnout si přitom ostudu.

1. Příprava

Příprava je nejdůležitější částí našeho snažení. Je třeba si uvědomit a dobře rozvrhnout nejen hlavní naplň naší prezentace, ale musíme brát v potoz i ostatní faktory – stav techniky v přednáškovém sále, velikost a akustiku přednáškového sálu, publikum kterému budeme přednášet aj.

2. Jednoduchost

Jednoduchost v prezentaci by měla byt jak estetická – barevný podklad volte spíše jednobarevný a text na něm kontrastní, ale vždy tak aby to nebilo do očí, a potom zejména informační, proto se nesnažte poslouchače oslnit spoustou informací na jedné stránce. Nejen že by to bylo pro publikum chaotické, ale pravděpodobně i nečitelné a zcela určitě byste ztratili kontakt s posluchači, jelikož by se “začetli” do Vaší prezentace a něvěnovali by pozornost Vám. Do prezentace patří jen záchytné body pro lepší orientaci, Vaší i publika, zbytek byste měli dodat Vy. Pamatujte zde tedy při vytváření na jednoduché pravidlo – 6 x 6 – tedy max. 6 řádků o 6 slovech na řádku.

3. Úvod k prezentaci

Před samotnou prezentaci je dobré posluchače seznámit jak s Vámi, tak i s Vaší prezentaci. Představit jim základní body a časové rozpětí, tak aby věděli co a kdy mohou očekávat. Dobré také je posluchačům zde sdělit, kdy se případně mohou dotazovat na nejasnosti.

4. Konkrétnost sdělení

Samožřejmě že dovolí-li nám to téma naší prezentace a čas, můžeme tam vložit i nějaký vtípek, ale pouze ve velmi omezené míře… ve většině případů bychom si podobné odbočky měli odpustit a být konkrétní i ve vyjádření našich myšlenek – výrok že něco vydrží na baterii celou cestu letadlem z Brna do Sydney či celodenní vysokoškolskou výuku a ješte zbyde chvilka na večerní zábavu posluchače zaujme jistě více než prostý fakt, že to na baterii vydrží přes 10 hodin.

5. “WOW” efekt

Pomyslná třešnička na dortu Vaší prezevtace by měla být až zhruba uprostřed, uvádět ji hned z kraje či naopak až ke konci je chybné, nezapomeňte ale samotné odhalení patřičně zdůraznit, aby bylo pro zúčastněné maximálně zapamatovatelné.

6. Něco navíc – druhé “WOW”

Tohle nemusí být součastí každé prezentace ale je dobré a možná i doporučení hodné to nakonec své prezentace jako poděkování publiku zařadit. Prostě dát publiku něco navíc, “zadarmo”, s čím již moc nepočítalo, že dostane… Nemělo by to však přebít hlavní sdělení Vaší prezentace.

7. Odkaz na prezentaci

Každý nemáme sloní paměť, tudíž bychom měli mít možnost si prezenci prohlédnout znovu – je tedy vhodné ji umístit někam na web volně ke stažení a upozornit na tuto možnost posluchače.

8. Štábní kultura

Dobrá prezentace by měla mít jednotnou strukturu. Tím nemyslím jen grafické zpracování, viz výše, ale i jasné rozdělení témat, podtémat, klíčových bodů a správné řazení. Je důležité aby posluchači nebyli zbytečné (z)mateni, dezorientovaní a mohli se soustředit na Váš výklad – což je to nejpodstatnější při prezentaci.

9. Nečíst, mluvit!

Úlohou prezentátora není zapadnout za stůl, nebýt vidět a pouštet obrázky či předčítat co na nich je napsané. Cílem Vašeho snažení by mělo být vysvětlovat jednotlivé body a přinášet k nim doplňující informace, detaily. Důležité je při tom i udžet pozornost a kontakt s posluchači.

Zde, na ukázku, uvedu odkaz na jednu moji prezentaci na téma Šikana.

archiv, autor: Jindřich Skula

Přejít k navigační liště