26 Úno

Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí

V Brně existuje několik organizací a projektů, které se zabývají doučováním dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Tyto služby bývají dostupné právě v lokalitách, kde děti vyrůstají a chodí do spádových škol, které jsou z většiny segregovanými školami. Školy, které nějakým způsobem vyčleňují tyto děti od ostatních, nebývají nejkvalitnější přípravou člověka na jeho další vzdělávání.

Několik organizací, které působí v těchto lokalitách, a jejichž cílovou skupinou jsou děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, se snaží dětem v oblasti vzdělávání pomoci právě poskytováním doučování. Nejznámější organizace v Brně, které se doučování věnují, jsou IQ Roma servis, DROM – romské středisko, Muzeum romské kultury a Ratolest. I Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity nabízí pro své studenty volitelný předmět – Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. V rámci předmětu studenti utvoří dvojice se žáky, kterým pak minimálně jeden semestr pomáhají s přípravou do školy.

Doučováním dětí se nejčastěji zabývají neziskové organizace či jiná uskupení za účelem zvýšit dětem jejich vzdělávací kapitál – vzdělání. Znalosti dětem už nikdy nikdo nevezme, a hrají tak v jejich životech velkou roli – už jen díky lepším vyhlídkám do budoucnosti. Dobré základní vzdělání znamená mnoho, nese s sebou výběr lepší střední školy a následně, pokud dostuduje dítě lepší střední školu, má větší pravděpodobnost v budoucnosti lepšího zaměstnání a tedy i po finanční stránce lepší život.

Doučování může probíhat jednak v přirozeném prostředí dětí, v jejich domovech, nebo v organizacích či v prostorách škol. Forma doučování bývá jednak skupinová nebo individuální. Nejvíce početnou skupinou dětí, které se do doučování zapojují, jsou děti základních škol. Cílem doučování je však i nadále dohlížet na dítě a pomoci mu např. na střední školu, podporovat dítě v jejím dokončení, a dále jej vést v jeho vzdělávací kariéře.

Doučovatelé jsou nejčastěji studenti, kteří chtějí a mají snahu pomoci těmto dětem, ale i jiní dobrovolníci, kteří věnují svůj volný čas této věci a pomáhají pozitivně namotivovat děti ke vzdělávání. Doučování přináší pozitivní odezvu většinou oběma zúčastněným – děti nacházejí nové kamarády, kteří se jim věnují, mají zájem o jejich vzdělání, podporují a pomáhají jim. Doučovatelé zase poznávají nové lidi, získávají nové zkušenosti a hlavně nové zážitky. Není nic lepšího než dítě něčemu naučit a radovat se s ním z jeho úspěchů. Někdy jsou to malé krůčky, ale možná právě ty jsou těmi nejradostnějšími, protože obě strany ví, jaké úsilí bylo vynaloženo, aby jich bylo dosáhnuto. Na druhou stranu doučování přináší pozitivní odezvu na odstraňování stereotypních předsudků o jiných kulturách a jejich způsobu žití. Doučovatelé, kteří pravidelně navštěvují rodiny a navzájem se poznávají, seznamují se a zjišťují pravdy a nepravdy o tom, jak jiné kultury žijí, mohou tak přispět k lepší prezentaci kulturních odlišností majoritní společnosti.

Odesílám
User Review
0 (0 hlasů)

One thought on “Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí

  1. Profilový obrázek

    Dobry den chtela by sem se zeptat ma 9 letou ceru v lednu 2015 prisli sme ze Slovenaka bydlet a zit tady v brne cera mi chodi na krenovu je v individualne tride opezdena je tak 2 roky podle psuchologu hledam nekoho na doucivani alebo mista kde by sem ju vodila aby se v uceni zlepsila nejsme romskeho puvodu dekuju za odpoved kdyz se mi ozvete

Comments are closed.

Přejít k navigační liště