EduFórum? Eduskvělé!
Ve středu 7. října se v Impact Hubu uskutečnilo 8. setkání EduFóra. A o co vlastně šlo? Čtěte dál a dozvíte se víc! 🙂
EduFórum – jeho heslem je “Propojujeme aktivní lidi ve vzdělávání.” A o propojení a sdílení zkušeností byla jak oficiální část, tvořená krátkým představením některých zajímavých projektů jejich tvůrci, tak i ta neoficiální část – networkingová. Již dva a půl roku, vždy 2x za rok, je v Brně organizuje Lea Mentlíková. Tématem 8. setkání v Brně byla improvizace a storytelling ve vzdělávání.
A nyní již k samotnému jádru celého večera, tedy k řečníkům. Bylo jich pět. Zaujali nejen ukázkovým přednesem, ale zapůsobili na všechny přítomné svými zkušenostmi netradičního vzdělávání. Přečtěte si, o čem na EduFóru mluvili.
První řečník Petr Sucháček nasadil laťku velmi vysoko. Není ale divu – komunikační trénink již dlouhou dobu vyučuje. V učebně J4 tak se svými kolegy pomáhá nejen budoucím i čerstvým učitelům, ale všem těm, kdo mají zájem svůj projev a komunikaci zlepšit. Večerní hodiny jsou otevřeny i veřejnosti. Kapacita je však omezená, tak se rychle přihlaste! Více informací naleznete také na jejich webu prostor-j4.cz nebo stejnojmenných facebookových stránkách.
Petra se nám podařilo i vyzpovídat – dozvěděli jsme se například, že ještě před začátkem programu se čtveřice řečníků, kteří se navzájem dobře znají, společně rozmluvila a naladila na stejnou vlnu. A protože se celé EduFórum točilo kolem improvizace, nezapomněli jsme se zeptat: Jak moc jsi při svém vystoupení improvizoval? “Řeč se neučím zpaměti, mám však rád jasno ve styčných bodech. Kolem nich improvizuji až na některé pasáže (sebevědomí vs. sebe – vědomí). Celkově vzato je u mne vystoupení improvizace takových 30 %.”
Naše další otázka patřila tomu, jak si Petr svůj projev připravoval: “Vystoupení jsem ladil od úterý, kdy jsme se potkali s ostatními lektory a povídali si o tom, co by mělo o našem předmětu zaznít. Ve středu dopoledne jsem si sepsal, co bych chtěl říct, a pak jsem si to vyzkoušel na hodině. Dostal jsem zpětné vazby a poté upravil některé pasáže.”
Poslední otázka se zaměřila na celkové hodnocení večera a EduFóra: “Celek jako EduFórum mi přijde skvělá platforma a musím říct, že Lea byla jako organizátorka před eventem vynikající. Bylo o mne vážně postaráno, což nebývá zvykem. Navíc myšlenka EduFóra velmi hezky ladí s tím, o co se snažíme s našimi předměty – dát o sobě vědět, síťovat a vést k pochopení mezi lidmi.
A celý večer po organizační stránce? Je škoda kapely, která zněla v sále vedle. Také bych za sebe vymyslel jiný způsob představení a seznámení účastníků – něco dynamičtějšího a rychlejšího. Jinak všechno bylo super, včetně občerstvení. Následný networking byl velmi plodný, dlouhý a náročný.“
Druhým v pořadí byl další Petr, Petr Holík. Improvizátor tělem i duší představil projekt Science Slam, který spojuje základní výzkum a veřejnost. Cílem je přiblížit “tvrdou” vědu běžným lidem a probouzet již zapomenutou zvědavost zaměřenou na to, “jak věci fungují”. Kromě pravidelných soutěží v Brně (diváci potleskem vyberou nejpoutavější projev), cestuje Science Slam i na ostatní kulturní akce, tudíž se s vědou setkávají i fanoušci hudby a divadla v rámci festivalů. Příští Science Slam se koná 4. listopadu od 19 hodin v Kabinetu MÚZ v Brně, aktuality můžete sledovat na facebookové události zde nebo na stránkách Science Slamu.
Svět podle Čapka, s tématem velice inspirativním, jezdí slečny ze Storytelling.cz na druhý stupeň základních škol. O tom mluvila ve své řeči Jana Holubová, která skrze příběhy a hraní tvoří v divácích prožitek, který se prý nedá úplně přenést, ale jen napodobit. Právě jedinečnost interakce při storytellingu (vyprávění příběhů) ho odlišuje od divadla, zároveň nabízí možnost jejich posluchače i něco naučit. Chcete se o storytellingu dozvědět více? Zúčastněte se festivalu storytellingu, který proběhne již 7. listopadu v Brně na starém překladišti Malá Amerika! Zde najdete jeho program.
Improvizace, ale tentokrát v angličtině, byla tématem pro Hanu Vrtalovou. Představila nám koncept výuky cizího jazyka, v jejím případě angličtiny, hravou formou. Za pomoci improvizace se studenti učí nejen od lektora, ale i mezi sebou navzájem a navíc je to baví. Hana vyučuje spolu s Tomášem Andrášikem předmět Dramatická improvizace v AJ na Pedagogické fakultě MU. V ISu ho naleznete pod kódem AJ_DRAM – pokud vás tedy zaujal, můžete si ho v příštích semestrech zapsat a absolvovat. 🙂
Na závěr programu účastníkům Eva Dittingerová představila Council neboli poradní kruh. Formát sezení je doplněn pravidly převzatými z indiánských tradic. Aktivita nesložitá na pochopení se může proměnit v šikovný nástroj stmelení kolektivu a sebevyjádření. Co dalšího Vám může Council nabídnout naleznete na stránkách council.cz. Můžete se podívat také na anotaci knihy Cesta poradního kruhu (Zimmerman & Cole), o které Eva mluvila jako své inspiraci, a to zde.
Na závěr bychom chtěli poděkovat všem účastníkům, se kterými jsme si mohli po ukončení řečnické části popovídat, zejména řečníkům, kteří nám ochotně poskytli rozhovor pro tento článek. Doufáme, že se s Vámi čtenáři uvidíme na dalším setkání EduFóra! (v Brně již za půl roku, budeme Vás o tom informovat!) :).
Aktualizováno: Další fotografie naleznete na Facebookových stránkách EduFóra.