12 Led

Kurz larpového designu

Taky vás občas fantazie zavede pár století zpátky, do dob vznešených dam a okouzlujících gentlemanů? Nebo už odedávna sníte o tom, že jednoho dne z vás bude pirát, kouzelník, nebo prezident? Toužíte se aspoň na pár chvil odpoutat od svých současných problémů a zkusit žít úplně jinak? Připadá vám tráva za sousedovým plotem zelenější a chtěli byste si vyzkoušet, jak by se vám líbilo být na nějakou dobu někým úplně jiným? Ať už jste fanouškem, sci-fi, fantasy, historie, nebo byste jen chtěli žít v jinou dobu na jiném místě, vaše přání se opravdu jednoho dne můžou splnit. To vše díky larpu.

http://www.larp.cz/sites/default/files/images/10620432_10202011968059691_9185118583539469266_o.jpg

Na úvod mého článku bych asi měla vysvětlit pojem larp pro ty, kteří toto slovo slyší prvně. Larp je hra, ve které spolu hráči interagují na základě svých rolí, které ve hře ztvárňují. Oproti klasickému divadelnímu představení se však larp liší – většinou zde neexistuje žádný pevně daný scénář, ani publikum. Hráči hrají proto, aby měli ze hry co nejlepší zážitek a dobře se pobavili.

Tímto skončila část článku, zabývající se definicemi. Teď se pokusím shrnout všechny své zkušenosti a postřehy z kurzu larpového designu, kterého jsem se v podzimním semestru zúčastnila.

Celý kurz trval tři měsíce, tedy cca jeden semestr bez zkouškového. Tuto dobu považuji za velmi vhodně zvolenou, protože v časovém harmonogramu průměrného vysokoškoláka je to doba, ve které jsou studenti nejméně vytížení. Kostru kurzu tvořily dvé víkendovky – jedna na začátku (seznámení s ostatními členy kurzu a s larpem) a jedna na konci (testování prvních vezí larpů). Mezi těmito víkendovkami se každý týden konala jedna larpová přednáška. Na základě informací získaných z přednášek a odborného vedení týmových mentorů vytvořily dvou až čtyřčlenné týmy za dobu jednoho semestru své larpy.

Cesta k takovému larpu není vůbec jednoduchá. Na začátku si musíte ujasnit, v jakém prostředí a na jakém místě se váš larp bude odehrávat, jaké v něm budou figurovat postavy, jaká bude celková atmosféra hry (žánr) a s jakými informacemi se ve hře bude pracovat. Potom se musíte důkladně zamyslet nad zápletkou celé hry, protože larp bez zápletky nikdo hrát nechce (Někteří se o to pokoušeli, ale četli jste někdy s nadšením knihu bez zápletky? Ne, to prostě nejde.).

Musíte taky pořádně promyslet herní mechaniky, to jsou v podstatě zástupné herní mechanizmy pro činnosti, které by se ve vašem larpu měly objevit, ale nechcete, aby je hráči zahráli příliš věrohodně, protože buď to není v jejich možnostech, nebo by jim to mohlo být nepříjemné, např. rvačky, kouzlení, sex… Konkrétní herní mechanikou pro boj může být třeba číselný systém, kdy má každá postava nějaké bojové číslo a pokud k boji dojde, tak postava s vyšším bojovým číslem porazí postavu s nižším bojovým číslem. Nemusí tedy dojít ke skutečnému boji, při kterém by mohlo dojít k fyzické újmě hráčů.

Ani herními mechanikami však práce larpového designéra nekončí. Zbývá ještě vymyslet vhodnou podobu úvodních workshopů, díky kterým se hráči sžijí s prostředím a svými postavami. Jako třešničkou na závěr larpu můžete zakončit své veledílo vhodnou reflexí, která může v hráčích upevnit pozitivní zážitek ze hry, a zanechat v nich vámi zamýšlený přesah do jejich běžného života.

Pokud už si myslíte, že je váš larp v publikovatelné formě, uspořádáte testování. Jedná se v podstatě o jakousi generální zkoušku larpu, která vám pomůže vychytat všechny zbývající mouchy na vašem larpu. A že těch much ještě bude…

I přes velkou časovou náročnost kurzu jsem si celý semestr věnovaný tvorbě larpu náramně užila a rozhodně ho doporučuji každému, kdo se zajímá o zážitkovou pedagogiku, osobnostní rozvoj, nebo si rád hraje, popř. sní o tom, že jednoho dne napíše knihu nebo divadelní hru. Kurz larpovéhu designu vám dá skvělý základ, na kterém můžete dál stavět, a to vše je zabaleno do příjemného zážitkového programu, realizovaného partou sympatických a zajímavých lidí.

Co ale pokládám za největší přínos kurzu larpového designu? No přece náš larp, který jsme společně po těch třech měsících dřiny vytvořili, protože nic člověka nedokáže potěšit víc, než radost nad svým vlastním dílem. Jsem si naprosto jistá, že sama bych v sobě potřebné množství inspirace, motivace a podpory pro tak náročný projekt nenašla. A o čem že náš larp vlastně byl? O tom vám možná jednou povím, třeba na příštím neformálním setkání ÚPV.

Pro více informací sledujte stránky http://v-roli.cz/

A jaké jsou vaše zkušenosti s larpem? Slyšeli jste dnes o něm prvně, nebo už máte nějaké hry za sebou? Budu moc ráda, pokud napíšete své dojmy a názory do komentářů.

Odesílám
User Review
0 (0 hlasů)

One thought on “Kurz larpového designu

  1. Václav Vydra

    No Míšo, myslím, že mě pomalu, ale jistě přemlouváš k zakusení tohoto kurzu 🙂 tož na další podzimní semestr nad tím začnu vážně uvažovat…

Comments are closed.

Přejít k navigační liště