Jsem vědec nebo učitel? Výzkum pojetí výuky začínajících učitelů na MU
Na Ústavu pedagogických věd vznikla velmi hluboká a podnětná analýza vztahu profesní identity a pojetí výuky u začínajících vysokoškolských učitelů. Výzkumný tým složený z našich vyučujících a doktorandů vytvořil dokument, který dává krystalický vhled do druhů profesních identit i s jejich možnými důsledky. Odkaz na studii v článku.
Iniciátorem rozsáhlého výzkumu byla samotná Masarykova Univerzita, a to za účelem zajištění dat pro rozvoj pedagogických kompetencí našich čerstvě nastoupivších vyučujících. Tým se zacílil na zjištění toho, jak se daří začínajícím učitelům skloubit dvě rozdílné role – vědecko-výzkumnou a pedagogickou, a také jaký vliv má jejich sebepojetí na jejich vztah k výuce. Tak schválně, které z nich je podle Vás pro výuku lepší – vědec nebo učitel? Nebo něco mezi tím?
Výstup z výzkumu je nyní publikovaná studie v časopise Studia Paedagogica, ve kterém najdete mnoho dalších výsledků výzkumné a publikační činnosti našeho Ústavu.
Celou studii naleznete zde. Autory výzkumu jsou Klára Šeďová, Roman Švaříček, Jana Sedláčková, Ingrid Čejková, Anna Šmardová, Petr Novotný a Jiří Zounek.