Ročníková práce: Motivace v české zážitkové pedagogice: přístupy k motivaci ve hrách uváděných v časopisu Gymnasion
Vážené čtenářky a vážení čtenáři, nyní máte před sebou text mojí ročníkové práce teoreticky se zabývající základy motivace a analýzou motivace v hrách zážitkové pedagogiky.
V práci nejdříve podávám základní charakteristiku motivace v psychologii a její dělení na 4 modely: homeostatický, pobídkový, kognitivní a činnostní. Tyto modely jsou shrnutím a typologií podstaty motivace jak ji dělí Smékal (2002). Obdobně definuji motivaci v pedagogice a dělím do 4 skupin motivace u žáků, tak, jak ji popsala Skalková (1999): motivace praktickým učením, motivace cílem, motivace tvořivou činností a motivace hodnocením.
Dalším nezbytným prvkem práce bylo popsat českou zážitkovou pedagogiku, včetně zahraničních institucí a směrů. Českou zážitkovou pedagogiku tvoří situace (hry), většinou uměle vytvořené lektory a jejich následný psychologický rozbor nazývaný reflexe. Reflexe se zaměřuje na možnosti přenesení řešení použitých ve hrách do běžného života. Tím dochází k učení. Bez použití reflexe není možné akci nazývat zážitkovou pedagogikou, protože v ní nedochází k učení, které je pro zážitkovou pedagogiku tak charakteristické.
Hlavním cílem této práce bylo zjistit motivaci, která je používaná ve hrách, jež jsou uvedeny v časopisu Gymnasion. Za tímto účelem jsem analyzoval všechna čísla časopisu, ve kterých se objevuje rubrika Zlatý fond her, v níž jsou hry popsány. Celkem 27 analyzovaných her jsem rozdělil do tabulky popisující jejich příslušnost k určité skupině motivace z hlediska psychologie a pedagogiky. Konečným krokem byl popis 4 základních her a jejich prvků, ve kterých se realizuje určitý druh motivace.
Definice motivace okem psychologie a pedagogiky, definice zážitkové pedagogiky a analýza her z časopisu Gymnasion nám umožňuje alespoň základní ohraničení tématu, které v české literatuře zatím popsáno není. Také pokládá základy pro moji bakalářskou práci, ve které budu toto téma dále rozvíjet.
Vydra, V. (2015). Motivace v české zážitkové pedagogice: přístupy k motivaci ve hrách uváděných v časopisu Gymnasion (Ročníková práce). Dostupné z https://pedagogika-brno.cz/wp-content/uploads/2015/02/Ro%C4%8Dn%C3%ADkov%C3%A1-pr%C3%A1ce_V%C3%A1clav-Vydra_428798.pdf.